Heeft iemand ervaring met het wijzigen van de splitsingsakte van de VvE?
Wij staan aan de vooravond van het wijzigingsproces en de aktewijzigingscommissie wil de leden een voorstel doen voor het verdelen van (met name de notariƫle) kosten. Daarvoor zijn geen richtlijnen is ons gebleken.
De wijzigingen zijn heel uiteenlopend en brengen een moeilijk vergelijkbaar profijt met zich mee voor de deelnemende eigenaren:
- wijziging van de bestemming zodat wonen in de berging mogelijk is (aanzienlijk financieel voordeel voor verkopende deelnemers omdat hun woonoppervlak toeneemt)
- wijziging van de eigendomsrechten van 2 bergingen, die 2 eigenaren hebben overgenomen van hun buren (mogelijk voordeel bij verkoop omdat sommige potentiƫle kopers misschien terugschrikken voor de erfdienstbaarheden die nu nog op de bergingen zijn gevestigd)
- wijziging van een aantal zaken als verbod op toeristenverhuur en verkamering
Het lijkt ons logisch dat een groot deel van de notariskosten wordt opgebracht door de deelnemers (max. 10) die financieel profiteren van de bestemmingswijziging, al naar de grootte van hun berging. Maar hoe verhoudt zich dat deel tot de kosten voor de 2 deelnemers die het eigendomsrecht van hun verworven bergingen willen vastleggen (in de commissie zijn voorstanders van resp. 1:1 en 2:1). En welk deel van de kosten is voor die andere wijzigingen (afhankelijk van het aantal wijzigingen waarvoor een gekwalificeerde meerderheid zich aftekent)?
Wie kan hier iets over zeggen, heeft er zelfs ervaring mee of kan ons verder verwijzen? (Makelaarsverenigingen, Eigen Huis, juridische adviesdienst via de beheerder, !WOON hebben geen advies kunnen geven.)