Beste lezers,
Mocht je gebruik maken van stadwarmte dan wil ik je met klem adviseren om periodiek te kijken naar afwijkende waardes. Zeker nu met de prijsstijgingen. Wat is er aan de hand?
In onze VvE zetten wij de verwarming aan in september tot en met eind april. Elk jaar hebben wij ongeveer hetzelfde verbruik en ja, wij verdelen tot op heden de kosten door het aantal appartementen. Wij bemeteren nog niet individueel. Tot mijn grote verbazing zag ik enorme afwijkende waardes in december met de jaren daarvoor. Door de prijsstijging waren de maandelijkse facturen gigantisch gestegen. In een flat met 117 appartementen praten we dan over tienduizenden euro's. Hierop heb ik snel geschakeld met onze aannemer en is er geconstateerd dat de meter van Vattenval in storing is.

Natuurlijk zijn wij gelijk in de pen geklommen en gaan bellen met Vattenvall. Het heef tot vorige week geduurd tot wij iemand te pakken kregen bij Vattenval die de technische aspecten kon oplossen, maar daar zijn een stuk of 15 telefoontjes voor nodig geweest. Daarnaast heeft onze beheermaatschappij ongeveer dezelfde hoeveelheid aan telefoontjes gespendeerd voor het financiƫle stuk. Tot afgelopen week kon niemand iets beloven, maar ondertussen liepen wel de rekeningen door en zouden die worden afgeschreven. Met natuurlijk grote onrust binnen ons bestuur tot gevolg. Deze rekeningen hebben wij vanaf begin januari gestorneerd. Afgelopen vrijdag hebben wij iemand gevonden die onze casus toch zich zou nemen. Dit na dreigbrieven van onze advocaten, beheermaatschappij en aandacht trekken op sociale media.
Daarom wil ik elke VvE waarschuwen en vooral aanmoedigen om het verbruik en de kosten in een spreadsheet te zetten. De Grote verbruikers overzichten binnen Vattenfall zijn niet duidelijk en ook niet makkelijk te exporteren. De persoonlijke mening over de doorlooptijden, geen eigenaarschap nemen van het dossier laat ik voor de lieve vrede maar even achterwegen.