Ik ben zelf een groot voorstander van "Most Bang For Your Buck" principe.
Het probleem is dat er op dit moment nog erg veel gebeurd met nieuwe technieken, tenzij je zwemt in het geld is het misschien toch beter te kijken naar oplossingen die sneller en goedkoper bereikbaar zijn.
Wij hebben het DMJOP inmiddels binnen.
Ik denk dat op de korte termijn isoleren van binnenuit een hele goede oplossing kan zijn om snel resultaat mee te boeken voor relatief lage kosten.
https://kennisbank.regionaalenergieloket.nl/muurisolatie/muur-isoleren-vanaf-de-binnenkant/
Het begint er ook steeds meer op te lijken dat VVE leden dit misschien wel echt letterlijk zelf moeten gaan doen omdat de mankracht simpelweg niet beschikbaar is.
Ik heb zelf net een verrot zolder raampje opgehaald bij de timmerman waar ik al tientallen jaren mee samen werk nadat het er 3 maanden gelegen heeft om te vernieuwen, uiteindelijk zelf maar met de zaagtafel aan de gang gegaan.
Hij heeft 7 man personeel maar loopt op zijn tenen vanwege al het werk ( achterstanden door corona uitval personeel, leveringsproblemen, enz ).
Ik vermoed dat dit komende jaren nog een probleem gaat blijven.
Om dus maar weer even terug te komen op isoleren van binnenuit.
Ik denk dat het verstandig is om binnen je VVE een template te maken van hoe isolatie van binnenuit bij jullie eigen VVE eruit zou moeten zien, dit uiteraard op een specifiek advies uitgevoerd door een ingenieur.
Op deze manier zou je dan hopelijk kunnen voorkomen dat er problemen gaan ontstaan met Bob de Bouwer oplossingen die ieder VVE lid op eigen houtje gaat ontwikkelen.
Het mooie is dan ook dat als je met zorg je materialen uitkiest je het VVE gebouw van binnenuit ook extra kan beveiligen tegen brand.
Als ieder VVE lid nu eens zijn woonkamer aanpakt met isolatie van binnenuit hetzij zelf of bijgestaan door kundige kennis/vve lid of uiteraard een timmerman/aannemer je toch vrij snel resultaten moet kunnen boeken.
Ik heb dit zelf bij het huis van mijn moeder gedaan 

Nu was dit een 1 cm XPS plaatje wat niet echt bepaald brandveilig is, als ik dit overnieuw zou moeten doen dan zou ik dit met een PIR plaat met fermacell top plaat afwerken.
Dit is een jaren twintig huis en het is goed te merken samen met de vloerverwarming is het nu behaaglijk zonder dat de feestkurken bij de gasunie ontpopt worden, ik heb de muur op het kantoor hier overgeslagen vandaar dat ik hier nu in een schipperstrui deze post aan het maken ben.
Ik zou dan ook zeker alle muren, plafonds meenemen ondanks dat je een tussen woning hebt.
https://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/194086-berekenen-van-de-soortelijke-warmte-en-uitleg-joulemeter.html
Warmte wordt opgenomen door alle elementen aanwezig, dus ook binnen muren als je deze dus uit de berekening kunt houden of invloed verminderen kun je al winst creëren.
Het is dan ook eigenlijk alleen hoofdzaak kun je een eventueel vocht probleem onder controle houden en blijft het betaalbaar, dit zou dan mogelijk zijn door het op te knippen in fases met verschillende bedrijven.
Dit is een belangrijke les die ik heb meegekregen van de Ingenieur van Verkeer en Waterstaat die een gastles verzorgde op mijn opleiding, het is beter om niet afhankelijk te zijn van 1 partij.